본문 영역으로 바로가기
In Search for the Origins of Korean Philosophy 이미지

In Search for the Origins of Korean Philosophy




강좌 소개

수업내용/목표

한국 철학사의 문헌 자료를 발굴, 분석, 정리하며,최종적으로 한국 철학 소스북 출간을 목표로 하는 강좌이다. 한국 철학의 원형과 관련하여이제까지부각되지 않았던 소스를발굴하여 제공한다.

This course aims at discovering, analyzing, and organizingliterature from the history of Korean philosophy, and acting as akind of source book of Korean philosophy. The course also exploresand provides sources that have not been highlighted by others inrelation to the prototype of Korean philosophy.

홍보/예시 영상

강좌 운영 계획

강의계획서

주차

주차명

차시명

과제

1

Philosophizing through Primary Sources

1. Thinking through Reading

2. Scattered Sources of Ancient Koreans

3. Comparing Inside and Outside Views in the Eyes of “Others”

4. Interpretation through Philosophical Reflection

5. Name, Language and Religion

퀴즈

2

Korean Identity through the Names Called by Others

1. The Name Others Call You and the Name You Call Yourself

2. “Joseon” and “Eastern Foreigners, Dongyi”

3. “Three Han, Samhan”

퀴즈

3

Korean Language and Korean Thought

1. Living as Koreans in East Asian Cultural Sphere

2. Reading with Meaning, Reading with Sound

3. Hanja as an Ambivalent Medium

4. Writing Systems of Korean Using Hanja

퀴즈

4

Before Confucianism and Buddhism Introduced

1. Indigenous Thoughts before the Influence of Foreign Cultures

2. Dangun Legend Perhaps Related to Korean Dolmens, Goindol

3. An Interpretation of the Dangun Legend as Peaceful Union of Various Tribes

4. Drinking, Singing and Dancing: Ethnic Tradition before Confucianism and Buddhism

퀴즈

5

Confucianism and Buddhism Introduced into Korea

1. Confucianism as a Political Education System

2. Literacy and Insight through the Confucian Classics

3. Buddhism in the East Asian Context

4. Why Silla Does Stand Out in Relation to Korean Buddhism?

5. Universality and Particularity of Korean Buddhism

6. Confucianism and Buddhism Coexist in Korean Spirituality

7. How has Buddhism Changed the Intellectual Landscape of Korea?

8. Self-awareness of Marginalized Intellectuals

9. Buddhism and Korean Spirituality

퀴즈

6

Closing and Q&A with Students

1. 클로징

2. 대담1: 타자를 통해 본 한국인의 정체성과 경계적 지식인의 비주류 정체성

3. 대담2: 한국철학의 보편성과 특수성

기말고사

강좌운영팀 소개

교수자

박소정 professor
박소정 교수
현) 성균관대학교 유학동양한국철학과 부교수
현) 성균관대학교 K-학술확산연구센터 센터장
현) 한국철학회 편집위원장
selfsopark@skku.edu

강좌지원팀

William Gilbert
William Gilbert
성균관대학교 유학동양한국철학과 한국철학전공 석사과정
성균관대학교 K학술확산연구센터 연구원

강좌 수강 정보

이수/평가정보

이수/평가정보
과제명 퀴즈 과제 중간고사 기말고사
반영비율 20% 30% % 50%

※ 총 60% 이상 점수 획득 시, 이수증을 발급받을 수 있습니다.

강좌 수준 및 선수요건

이 강좌는 유익한 내용이 다수 포함되어 있습니다.

교재 및 참고문헌

이 강좌는 여러가지 참고자료가 많이 있습니다.

자주 묻는 질문

강좌 교재가 따로 있나요?

네. 있습니다.

강좌 교재가 따로 있나요?

네. 있습니다.

관련 강좌

현재 강좌와 관련있는 강좌를 찾을 수 없습니다.
  1. 분야

    인문
    (인문과학)
  2. 강좌 내용의 어려운 수준을 의미합니다. 교양, 전공기초, 전공심화 순으로 난이도가 증가합니다.

    난이도

    교양
  3. 강좌를 개발하고 운영하는 기관입니다. 컨소시엄으로 운영 시, 대표기관의 명칭이 나타납니다

    운영기관

    성균관대학교
  4. 운영 기관의 전화번호 입니다.

    전화번호

    -
  5. 강좌의 구성 주차 수를 의미합니다. (강좌를 충실히 학습하기 위해 필요한 주당 학습시간을 의미합니다.)

    주차
    (주간 학습 권장 시간)

    06주
    (주당 02시간 30분)
  6. 본 강좌 이수자에게 인정되는 학습시간으로 해당 강좌의 동영상, 과제, 시험, 퀴즈, 토론 등의 시간을 포함합니다. (강의 내용과 관련된 동영상 재생 시간의 총 합계입니다.)

    학습인정시간
    (총 동영상시간)

    15시간 00분
    (04시간 45분)
  7. 수강신청이 가능한 기간으로 해당 기간 내에만 수강신청이 가능합니다.

    수강 신청 기간

    2023.04.17 ~ 2023.05.19
  8. 강좌가 운영되고 교수지원이 이루어지는 기간입니다. 이수증은 강좌운영기간이 종료된 이후에 발급받을 수 있습니다.

    강좌 운영 기간

    2023.04.17 ~ 2023.05.26
  9. 자막 언어

    한국어