본문 영역으로 바로가기
A bridge to the world : Korean Language for Beginners 2 이미지

A bridge to the world : Korean Language for Beginners 2




강의소개

본 강좌의 수강생은 한국어 초급 두 번째 과정으로 교통, 날씨, 계절, 취미 등의 주제에 대해 의사소통할 수 있는 능력을 함양할 수 있습니다.
또한 학습을 성실하게 진행하면 한국어로 계획하기, 약속하기, 예약하기, 시설 이용하기 등의 기능을 성공적으로 수행할 수 있으며, 나아가 심화 문법 학습을 통해 한국어의 형태적 특성에 대해서도 이해할 수 있습니다.

This is the second course of Korean language for beginners. You can build up ability to communicate about the subjects like transportations, weather, season, hobbies, etc.
Also, you'll be able to successfully perform making plans, appointments, reservations, using facilities, etc in Korean language if you do your best and study hard. Furthermore, you'll be able to understand the formational characteristic of Korean language by studying intensified grammar.

이 강좌는 한국어에 기초적인 지식을 가지고 있는 외국인이 주 대상이며, 한국어에 대한 기본적인 내용을 학습하고 싶은 모든 사람들에게 적합한 강좌입니다. TOPIK기준 1~2급에 해당하는 내용을 주로 다루고 있어, TOPIK을 학습 중인 학생도 본 강좌를 유용하게 활용할 수 있습니다.

This course is for foreign students who has a basic knowledge of Korean language and is suitable for everyone who wants to learn basics of Korean language. This course mainly covers the level of TOPIK(Test of Proficiency in Korean) level 1~2 so it can be helpful for the students studying TOPIK.

더불어 수강생들은 선수 학습으로 '초급 한국어 1' 강좌를 들으시면, 본 강좌의 학습에 도움을 받을 수 있습니다. 한국어 초급 첫 번째 과정에서는 인사하기, 소개하기, 질문하기 등 한국어로 일상적인 화제에 대해 말하는 방법과 함께, 주변 사물이나 장소, 행위 등과 관련된 기초 어휘를 이해하고 사용하는 능력을 학습할 수 있습니다.

If you learn the course [A bridge to the world : Korean Language for Beginners 1] before this course starts, it will help you to understand this course. You can expand conversational skills such as greeting, introducing yourself, and asking for a question in order to talk about an everyday conversation. And you can also enhance Korean vocabulary related to objects, places, and activities at the first course of Korean language for beginners.




강의구성
* 구성: 총 6주차 × 주차당 각 2차시 (차시당 15~20분)
* Lecture Outline: 2 lectures for each week, This is a 6-week course.

* 개설: 순차적 개설 - 해당 주차일에 강의가 열리며, 지나간 강의는 언제든지 볼 수 있음
*Open: Each lecture will be open every Thursday. After the lecture is open, you can study it anytime.

"A bridge to the world : Korean Language for Beginners 2" 홍보영상 (Trailer)

"A bridge to the world : Korean Language for Beginners 2" 맛보기 강의 (Sample lecture)

강의일정
* 운영 기간: 2017.9.18(월) ~ 11.17(금)
Period : September 18 ~ November 17 (7 week)
주차(No)강좌명(Topic)
1 2번 출구로 나와서 직진하세요.
Come out of the exit no. 2 and go straight.
1) 길 찾기 관련 표현을 익혀봅시다.(Let's get familiar with directions.)
2) 위치, 방향을 설명해봅시다. (Let's explain locations, directions.)
안국역에서 내려서 걸어야 해요.
You should get off at Anguk station and walk.
1) 교통수단과 소요 시간을 묻고 답해봅시다.(Let's ask about the means of transportation and time required and answer.) 
2) 해야 할 일을 말해봅시다.(Let's express what you need to do.)
2 7시에 식당에서 만나기로 해요.
Let's meet at the restaurant at 7 p.m.
1) 모임을 계획해봅시다.(Let's make plans for the meeting.)
2) 할 일을 의논하고 정해봅시다.(Let's discuss what to do and make decisions.)
저녁 7시에 가려고 하는데 예약할 수 있어요?
I plan to go there at 7 p.m. Can I make a reservation?

1) 예약을 해봅시다.(Let's make a reservation.)
2) 의도나 목적을 말해봅시다. (Let's tell intention or purpose.)
3) 가능성을 표현해봅시다. (Let's express possibility.)

3 비가 올 것 같으니까 가지 마세요.
Please don't go out because it's likely to be rainy.

1) 날씨를 표현해봅시다.(Let's speak about the weather.)
2) 부정형 '-지 말다'를 배워봅시다. (Let's learn the negative form '-지 말다')
3) 추측을 표현해봅시다. (Let's use guessing expressions.)

저는 겨울보다 봄을 좋아해요. 
I like spring rather than winter.
1) 좋아하는 계절 활동을 말해봅시다. (Let's speak about favorite seasonal activity.)
2) 비교를 해봅시다.(Let's make a comparison.)
4 주말에 동생과 영화를 보러 가기로 했어요.
I decided to go to the movies with my brother this weekend.
1) 여가 활동을 말해봅시다.(Let's talk about leisure activities.)
2) 결심, 의지를 표현해 봅시다. (Let's express decision and will.)
한라산에도 올라가고, 낚시도 할 계획이에요.
I plan to climb Mt. Halla and go fishing.
1) 여행 계획을 묻고 답해 봅시다. (Let's ask about travel plan and answer to the questions.)
2) 여행 경험을 말해봅시다.(Let's talk about travel experience.)
5 다리도 부은 것 같아요.
It looks like your leg's swollen, too.
1) 아픈 증상을 말해봅시다. (Let's talk about the symptoms of illness.)
2) 부정 표현 '못'을 사용해 봅시다.(Let's use the negative expression '못'.)
목이 아프고 열이 나요.
I have a sore throat and fever.
1) 병의 증세를 설명해봅시다. (Let's explain symptoms of illness.)
2) 금지의 표현 '으면 안 되다'를 사용해봅시다. (Let's use the expression of prohibition, '으면 안 되다'.)
6 처음 가는 거라서 기대돼요.
I'm looking forward to it because it's my first time.
1) 감정을 말해봅시다. (Let's talk about feelings.)
2) 이유의 표현 '라서'를 사용해봅시다.(Let's use the expression '라서' to indicate reason.)
파란색 가방을 들고 있어요.
She's carrying a blue bag.
1) 복장 관련 표현을 익혀봅시다. (Let's use of expressions related to outfits.)
2) 외모를 묘사해봅시다. (Let's describe appearance.)


* 평가점수 및 이수증 발급기준
Criteria Quiz (6 times) Final ExamAssignmentTotal
Points 60 (6*10) 20 20 100

이수기준 : 총점 60점 이상
Your total score should be over 60 points for completing the course.

이 강좌의 수강생들은 여섯 번의 퀴즈, 한 번의 기말고사, 글쓰기 과제와 상호평가에 참여해야 합니다. 100점 만점에서 퀴즈는 60점, 기말고사는 20점, 글쓰기 과제와 상호평가는 20점으로 이루어집니다.(글쓰기 과제 10점, 상호평가 10점)

You should participate in 6 quizzes, 1 final exam, and writing assignment/peer review in this course. Quizzes take 60% of total evaluation scores for the course. Final exam takes 20% of total evaluation scores for the course. And the writing assignment/peer review takes 20% of total evaluation scores for the course.(writing assignment=10%, peer review=10%)

 

교수소개

김경훤 교수
Kyong-Hwon Kim

[프로필]
現 성균관대학교 학부대학 교수
(Professor,University College of Sungkyunkwan University)


 [주요저서]
「글쓰기를 위한 문장의 실제와 분석」
「외국인을 위한 대학 한국어 1」
「외국인을 위한 대학 한국어2」
「사고력을 키우는 읽기의 기술」
「한국어 문장 바로 쓰기」
「말하기 능력을 키우는 발표의 기술」
「글쓰기의 과정과 절차」

현원숙 교수
Won-Sook Hyun

[프로필]
現성균관대학교 학부대학 교수
(Professor,University College of Sungkyunkwan University)
전 태국 시나카린위롯대학교 한국어과 객원교수
(former) Professor Srinakharinwirot University, Thailand


[주요저서]
「한국어 TOPIK문법」
「한러 문형 달력」
「한국 문화 러시아어로 표현하기」
「한국 문학사: 러시아어판」
「러시아어 화자를 위한 한국 문학 읽기」
「한국어 기초 문법」
「사고력을 키우는 읽기의 기술」
「한국어 문장 바로 쓰기」
「말하기 능력을 키우는 발표의 기술」
「글쓰기의 과정과 절차」 

유하라 교수
Ha-ra Yu

[프로필]
現 성균관대학교 학부대학 교수
(Professor,University College of Sungkyunkwan University)
전 국립국어원 전문위원
(former) Lecturer National Institute of Korean Language


[주요저서]
「말하기 쉬운 한국어 1∼6」
「초등 만화 맞춤법 1∼3」
「사고력을 키우는 읽기의 기술」
「한국어 문장 바로 쓰기」
「말하기 능력을 키우는 발표의 기술」
「글쓰기의 과정과 절차」

홍은실 교수
Eun-Sil Hong

[프로필]
現 성균관대학교 학부대학 교수
(Professor,University College of Sungkyunkwan University)
전 서울대학교 국어교육연구소 연구원
(former) Senior Researcher Korean Language Education Research Institute of Seoul National University


[주요저서]
「Korean Speaking Advanced 3 : Presentation」
「한국어교육학사전」
「학교가 좋아요 1, 2」
「고급 한국어 회화」
「고급 한국어 강독」
「사고력을 키우는 읽기의 기술」
「한국어 문장 바로 쓰기」
「말하기 능력을 키우는 발표의 기술」
「글쓰기의 과정과 절차」

 

TA소개


정고은 튜터

[성균관대학교 국어국문학과 대학원 박사과정]
이메일 : iloveggul@skku.edu



허예슬 튜터

[성균관대학교 국어국문학과 대학원 석사과정]
이메일 : yeseul-huh@daum.net


 

관련 강좌

현재 강좌와 관련있는 강좌를 찾을 수 없습니다.
  1. 분야

    인문
    (언어ㆍ문학)
  2. 강좌를 개발하고 운영하는 기관입니다. 컨소시엄으로 운영 시, 대표기관의 명칭이 나타납니다

    운영기관

    성균관대학교
  3. 운영 기관의 전화번호 입니다.

    전화번호

    -
  4. 강좌의 구성 주차 수를 의미합니다. (강좌를 충실히 학습하기 위해 필요한 주당 학습시간을 의미합니다.)

    주차
    (주간 학습 권장 시간)

    08주
    (주당 03시간 00분)
  5. 본 강좌 이수자에게 인정되는 학습시간으로 해당 강좌의 동영상, 과제, 시험, 퀴즈, 토론 등의 시간을 포함합니다. (강의 내용과 관련된 동영상 재생 시간의 총 합계입니다.)

    학습인정시간
    (총 동영상시간)

    -
    (03시간 30분)
  6. 수강신청이 가능한 기간으로 해당 기간 내에만 수강신청이 가능합니다.

    수강 신청 기간

    2017.09.11 ~ 2017.11.17
  7. 강좌가 운영되고 교수지원이 이루어지는 기간입니다. 이수증은 강좌운영기간이 종료된 이후에 발급받을 수 있습니다.

    강좌 운영 기간

    2017.09.18 ~ 2017.11.17